Rancangan Pembelajaran

PEMARKAHAN
1
BAHAN PP

2
ESEI

3
FORUM

4
JUMLAH




Description: Description: Description: C:\Users\ACER\Desktop\download.jpg

KPD3016: PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 1

TAJUK


PORTFOLIO


KUMPULAN

KOHORT 4 SESI 2012/2013

DISEDIAKAN OLEH

NAMA
NO. ID
NO. TEL
ZAINUN BINTI AMAT
D061754
0143510530


NAMA TUTOR E-LEARNING: ABU BAKAR BIN YUSUF

TARIKH SERAH: 01 DISEMBER 2012



ISI KANDUNGAN                                                     HALAMAN
1.0       BAHAN PENGAJARAN PEMBELAJARAN                                          1

            1.1       Pengetahuan, Fakta, Konsep dan Generalisasi                                   2
            1.2       Rancangan Pengajaran Harian                                                   3
            1.3       Satu Set Lembaran Kerja                                                               23

2.0       ESEI ILMIAH                                                                                                28

3.0       FORUM E-LEARNING                                                                               36                                                       
BIBLIOGRAFI











1.0       BAHAN PENGAJARAN PEMBELAJARAN

Sebahagian besar kandungan kurikulum sesuatu mata pelajarn termasuklah pengetahuan dan kemahiran dalam sesuatu mata pelajaran atau topik. Pengetahuan dan kefahaman seseorang interpretasi peribadi seseorang.

            Di antara jenis dan hierarki pengetahuan mengikut Bloom (1956) adalah:

i)          Fakta adalah merupakan dakwaan yang boleh dibuktikan tentang elemen tertentu dalam             dunia ini berdasarkan pemerhatian beberapa orang yang arif seperti mengetahui nama       orang, tempat, tarikh dan ukuran.

ii)         Konsep pula idea am yang mewakili sekumpulan orang, benda, tingkahlaku, kejadian       atau perhubungan yang mempunyai ciri-ciri sepunya. Contohnya konsep tingkahlaku             dalam sahsiah.

iii)         Generalisasi adalah merupakan pernyataan yang memperihal dan menerangkan perhubungan antara dua atau lebih konsep. Contohnya seseorang itu akan     menunjukkan sama ada mempunyai tingkahlaku yang positif atau negatif.














1
            1.1       Pengetahuan fakta, konsep dan generalisasi

Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu Tahun 4
Topik                           : Awas Banjir, Tragedi dan Utamakan Keselamatan
Tema                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat


Unit
Pengetahuan
Fakta
Konsep
Generalisasi





Unit 1
 (Awas Banjir)
Jenis-jenis ayat - Ayat Perintah

·         Membincangkan salah satu jenis ayat iaitu Ayat Perintah
·         Mengenalpasti beberapa contoh Ayat Perintah dengan merujuk topik ‘ Awas, Banjir.


·         Mengenalpasti konsep Ayat Perintah dengan lebih jelas di kalangan murid
·         Membantu murid memahami konsep Ayat Perintah dalam konteks pertuturan seharian dan penggunaan Ayat Perintah  dalam komunikasi.


·         Memahami konsep Sintaksis dan konsep jenis-jenis ayat dengan lebih general dan memfokuskan kepada konsep Ayat Tanya dalam Bahasa Melayu.





Unit 2
(Tragedi)
 Imbuhan


·         Membincangkan beberapa bentuk-bentuk imbuhan iaitu awalan, akhiran, dan apitan.
·         Mengenalpasti beberapa contoh imbuhan dengan merujuk topik ‘ Tragedi’


·         Mengenalpasti konsep penggunaan imbuhan  dengan lebih jelas di kalangan murid
·         Membantu murid memahami konsep penggunaan dalam konteks pertuturan seharian dan penggunaanya dalam berkomunikasi.


·         Memahami  konsep morfologi bentuk-bentuk imbuhan dengan lebih general dan memfokuskan nya dalam Bahasa Melayu.





2

Unit 3
(Utamakan Keselamatan) –
Simpulan Bahasa


·         Membincangkan beberapa contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
·         Mengenalpasti beberapa contoh simpulan bahasa dengan merujuk kepada topik ‘ utamakan Keselamatan.

·         Mengenalpasti dan mengetahui konsep  penggunaan simpulan bahasa dan maksudnya dengan lebih jelas di kalangan murid
·         Membantu murid memahami konsep penggunaan simpulan bahasa dalam konteks pertuturan seharian dan penggunaannya dalam berkomunikasi.


·         Memahami konsep Morfologi dan konsep pengunaan sinpulan bahasa dan maksudnya  dengan lebih general serta memfokuskan kepada kata arah Bahasa Melayu


            1.2       RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN: OBJEKTIVISME DAN                                                            KONSTRUKTIVISME

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : OBJEKTIVISME (1)

Tarikh/Hari                  : 15 Oktober 2012/Isnin
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 1                           : Awas, Banjir
Masa                           : 8.10 - 9.10 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Objektif                       : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:

                                                i.          Menyalurkan arahan serta pesanan yang diterima kepada                                                               orang lain dengan jelas dan tepat.

                                                ii.          Membaca dan menyatakan fakta yang terdapat dalam                                                                    teks.

                                                iii.         Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan                                                                   topik yang diberikan.

Pengetahuan Sedia Ada         : Murid pernah mendengar, membaca dan menyaksikan berita                                                         tentang banjir.

3
Konsep                                    : Mengambil langkah yang bijak semasa dilanda malapetaka                                                             seperti banjir.

Bahan                                      : Petikan berita dalam buku teks, Lembaran Kerja.

Nilai                                         : Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati..

Kemahiran                              : 1.3     Aras 3 (i)         Menyalurkan arahan serta pesanan yang                                                                                          diterima kepada orang lain dengan jelas                                                                                            dan tepat.

                                                  4.2     Aras 3 (i)         Membaca dan menyatakan fakta yang                                                                                             terdapat dalam teks.
                       
                                                 5.1      Aras 3 (i)         Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat                                                                                         berdasarkan topik yang diberikan.




Langkah/Masa

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
(5 minit)

Banjir

  • Guru mengemukakan beberapa soalan berikutan dengan banjir.

a. Pernahkah kamu membaca berita tentang banjir?

b. Apakah punca-punca berlakunya banjir?

  • Murid menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi


Perkembangan

Langkah 1
(15 Minit)

Awas, Banjir (petikan Berita) buku teks m/s 59

  • Guru meminta murid membaca berita dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks berita.

  • Murid membaca petikan berita secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.


Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Perbincangan dan Soaljawab

Kemahiran:
Mentafsir




4

Langkah 2
(10 Minit)

Mengenalpasti mesej dan arahan yang terdapat dalam petikan berita.

  • Guru menerangkan mesej dan contoh-contoh arahan yang terdapat dalam petikan berita.

  • Guru meminta murid menyenaraikan arahan-arahan yang terdapat dalam petikan berita yang telah dibaca.


  • Murid mendengar penerangan guru.

  • Murid menyenaraikan arahan-arahan yang terdapat dalam petikan berita yang telah dibaca secara individu.

Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Penerangan

Kemahiran:
Menjana Idea

Langkah 3
(15 Minit)

Menyenaraikan ayat perintah yang terdapat pada arahan-arahan dalam petikan berita.

  • Guru mengagihkan murid kepada beberapa kumpulan perbincangan.

  • Guru memberi penerangan dan meminta ketua kumpulan melaporkan hasil perbincangan.

  • Murid berbincang dalam kumpulan.

  • Ketua kumpulan melaporkan hasil perbincangan.

Alat Bantu Mengajar:
Petikan Berita

Kaedah Pengajaran:
Perbincangan

Kemahiran:
Menjana Idea dan Komunikasi

Langkah 4
 (10 Minit)

Menulis 5 ayat perintah lain berdasarkan situasi dan petikan berita.

Aktiviti Pengukuhan

(Lembaran Kerja) - Tulis karangan berbentuk berita tentang banjir.


  • Guru menerangkan dan membimbing murid menulis ayat perintah dalam lembaran kerja yang disediakan.



  • Murid menulis 5 ayat perintah dalam lembaran kerja yang disediakan.




Alat Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja

Kaedah Pengajaran:
Penerangan

Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatan dengan pengetahuan sedia ada










5

Penutup
(5 Minit)


Penerapan nilai-nilai murni

Kuiz


  • Guru mengemukakan beberapa soalan kuiz untuk menerapkan nilai-nilai murni.

  • Murid menjawab soalan-soalan kuiz yang dikemukakan oleh guru.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi



Refleksi:         Objektif pengajaran dapat dicapai dengan baik. 20 daripada 25 orang murid                                   dapat menulis ayat perintah dengan baik, manakala 5 orang lagi perlu bimbingan              guru.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : OBJEKTIVISME (2)

Tarikh/Hari                  : 16 Oktober 2012/Selasa
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 2                           : Tragedi
Masa                           : 10.30 - 11.30 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Objektif                       : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:

                                                i.          Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami, dilihat                                                                       atau yang dibaca.

                                                ii.          Membaca dan mengecam isi penting dan isi                                                                                     sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.

                                                iii.         Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas                                                                         dan cantik.

Pengetahuan Sedia Ada         : Murid pernah melihat dan membaca beberapa tragedi                                                         yang berlaku seperti banjir.

Konsep                                    : Keselamatan diri sendiri dan keluarga perlu diutamakan.

Bahan                                      : Petikan teks dari buku teks, Lembaran Kerja.

Nilai                                         : Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama.





6
Kemahiran                              : 1.1     Aras 1 (i)         Berbual tentang sesuatu perkara yang                                                                                               dialami, dilihat atau yang dibaca.

                                                  6.3     Aras 2 (i)         Membaca dan mengecam isi penting                                                                                                dan isi sampingan daripada pelbagai                                                                                      bahan bacaan.

                                                  8.3     Aras 2 (i)         Menulis ayat dengan tulisan berangkai                                                                                              yang kemas dan cantik.



Langkah/Masa

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
(5 minit)

Tragedi

  • Guru mengemukakan beberapa soalan berkaitan dengan tragedi yang pernah murid alami.

a. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyelamaykan diri?

b. Apakah kesan yang masih ada dalam ingatan selepas mengalami tragedi yang ngeri?


  • Murid menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi


Perkembangan

Langkah 1
(15 Minit)

Tragedi (Petikan dalam buku teks m/s 61)

  • Guru meminta murid membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks petikan.

  • Murid membaca petikan teks secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.

Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatan dengan pengalaman sedia ada









7


Langkah 2
(15 Minit)

Mengenalpasti  isi penting dan isi sampingan

  • Guru menerangkan cara mengenalpasti isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan.

  • Guru meminta murid menyenaraikan isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan secara berkumpulan.

  • Guru mengarahkan salah seorang murid dari setiap kumpulan melaporkan hasil perbincangan mereka.


  • Murid mendengar penerangan guru.

  • Murid menyenaraikan isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan secara berkumpulan.

  • Salah seorang ahli dalam kumpulan melaporkan hasil perbincangan mereka.


Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Perbincangan

Kemahiran:
Menjana Idea, Mengenalpasti isi penting dan isi sampingan

Langkah 3
(10 Minit)

Menyenaraikan kata berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks

  • Guru meminta murid menggaris semua perkataan berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks.

  • Guru meminta beberapa orang murid membaca perkataan berimbuhan yang telah diperolehi.



  • Murid menggaris semua perkataan berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks.

  • Beberapa orang murid membaca perkataan berimbuhan yang mereka perolehi.

Alat Bantu Mengajar:
Petikan Teks

Kaedah Pengajaran:
Bimbingan Individu

Kemahiran:
Komunikasi dan Interpersonal












8

Langkah 4
 (10 Minit)

Membina ayat daripada perkataan berimbuhan awalan, akhiran dan apitan.

a. Melupakan
b. Membawa

Aktiviti Pengukuhan

Bulatkan jawapan yang paling sesuai


  • Guru mengedarkan lembaran kerja kepada semua murid.

  • Guru membimbing murid yang belum menguasai pembinaan ayat yang betul.



  • Murid membina ayat dalam lembaran kerja.




Alat Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja

Kaedah Pengajaran:
Bimbingan dan Penilaian

Kemahiran:
Menjana Idea



Penutup
(5 Minit)

Rumusan

Nilai-nilai murni
- Berwaspada


  • Guru merumus isi pelajaran dengan mengajukan beberapa soalan untuk penerapan nilai-nilai murni.

  • Apakah yang perlu kamu buat jika melihat tragedi yang ngeri menimpa jiran kamu?


  • Murid menjawab soalan guru berdasarkan pengalaman dan pengetahuan sedia ada murid.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Menjana Idea



Refleksi:         Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25 orang dapat                                     membina ayat daripada perkataan berimbuhan yang dipelajari dengan betul                                  manakala 5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.












9
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : OBJEKTIVISME (3)

Tarikh/Hari                  : 17 Oktober 2012/Rabu
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 3                           : Utamakan Keselamatan
Masa                           : 11.30 - 12.30 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Objektif                       : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:

                                                i.          Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks.

                                                ii.          Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai yang                                                                      terdapat dalam teks.

                                                iii.         Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan                                                                      tajuk.

Pengetahuan Sedia Ada         : Murid pernah menyertai aktiviti gotong-royong.

Konsep                                    : Keselamatan perlu diutamakan semasa meyertai aktiviti gotong-                                                    royong.

Bahan                                      : Petikan teks, Lembaran Kerja.

Nilai                                         : Berdisiplin, Bertanggungjawab,Bekerjasama.

Kemahiran                              : 11.2   Aras 1 (i)         Mengecam maklumat yang terdapat dalam                                                                                      teks.

                                                  11.2   Aras 1 (ii)         Menyatakan pandangan tentang mesej dan                                                                                      nilai yang terdapat dalam teks.

                                                  8.3     Aras 3 (i)         Membina ayat tunggal dan ayat majmuk                                                                                           berdasarkan tajuk.












10

Langkah/Masa

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
(5 minit)

Gotong-royong (gambar)

  • Guru menunjukkan gambar penduduk kampung yang bergotong-royong membaiki rumah yang rosak.
  • Guru mengajukan beberapa soalan berdasarkan gambar yang disediakan.

  • Murid memerhatikan gambar sambil menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi

Perkembangan

Langkah 1
(15 Minit)

Gotong-royong (Petikan dalam buku teks m/s 65)

  • Guru meminta murid membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks petikan.

  • Murid membaca petikan teks secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.

Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Perbincangan dan Soaljawab

Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatn dengan pengalaman sedia ada


Langkah 2
(15 Minit)

Menyatakan mesej dan amalan baik dalam petikan teks

  • Guru membimbing murid mengecam mesej dan amalan baik dlam petikan teks.

  • Guru meminta murid menulis mesej dan amalan baik secara berpasangan.

  • Guru mengarahkan pasangan murid membentangkan hasil perbincangan mereka.


  • Murid berbincang dan menulis mesej dan amalan baik secara berpasangan.

  • Beberapa pasangan murid membentangkan hasil perbincangan mereka.


Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks

Kaedah Pengajaran:
Perbincangan

Kemahiran:
Menjana Idea, Mengenalpasti mesej dan amalan baik.


11

Langkah 3
(10 Minit)

Menyenaraikan simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks

  • Guru meminta murid mengecam dan meyenaraikan simpulan bahasa dan maksudnya yang terdapat dalam petikan teks dalam buku latihan.

  • Murid menulis simpulan bahasa dan maksudnya dalam buku latihan dengan bimbingan guru.


Alat Bantu Mengajar:
Buku Teks, Buku Latihan

Kaedah Pengajaran:
Penerangan

Kemahiran:
Menjana idea


Langkah 4
(10 Minit)

Membina ayat daripada simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks

Aktiviti Pengukuhan

Tuliskan maksud simpulan bahasa di bawah:

a. anak buah
b. curi tulang
c. besar hati


  • Guru mengedarkan lembaran kerja kepada semua murid.

  • Guru membimbing murid yang belum menguasai pembinaan ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa.

  • Guru membuat ayat dalam lembaran kerja.


Alat Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja

Kaedah Pengajaran:
Bimbingan dan Penilaian

Kemahiran:
Menjana idea

Penutup
(5 Minit)

Rumusan

Penerapan nilai-nilai murni

(Bekerjasama)

  • Guru merumus isi pelajaran dan mengajukan beberapa soalan untuk penerapan nilai-nilai murni.

Apakah langkah-langkah yang perlu kamu lakukan apabila menyertai aktiviti gotong-royong?


  • Murid menjawab soalan guru berdasarkan pengalaman dan pengetahuan sedia ada.

Kaedah Pengajaran:
Soaljawab

Kemahiran:
Menjana Idea

Refleksi:         Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25 orang dapat                                     membina ayat daripada simbulan bahasa yang dipelajari dengan betul manakala                           5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
12
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : KONSTRUKTIVISME (1)

Tarikh/Hari                  : 15 Oktober 2012/Isnin
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 1                           : Awas, Banjir
Masa                           : 8.10 - 9.10 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Hasil Pembelajaran     : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:

                                                i.          Menyalurkan arahan serta pesanan yang diterima kepada                                                               orang lain dengan jelas dan tepat.

                                                ii.          Membaca dan menyatakan fakta yang terdapat dalam                                                                    teks.

                                                iii.         Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan                                                                   topik yang diberikan.

Pengetahuan Sedia Ada                                 : Murid pernah mendengar, membaca dan                                                                                          menyaksikan berita tentang banjir.

Konsep                                                            : Mengambil langkah yang bijak semasa dilanda                                                                                 malapetaka seperti banjir.

Bahan, Peralatan dan Bahan Sumber            : Petikan berita dalam buku teks, Lembaran Kerja.

Kemahiran                                                      : 1.3     Aras 3 (i)         Menyalurkan arahan serta                                                                                                                  pesanan yang diterima                                                                                                                       kepada orang lain dengan                                                                                                                  jelas dan tepat.

                                                                          4.2     Aras 3 (i)         Membaca dan menyatakan                                                                                                               fakta yang terdapat dalam                                                                                                                  teks.
                       
                                                                          5.1     Aras 3 (i)         Menulis perkataan dan                                                                                                                       pelbagai jenis ayat                                                                                                                              berdasarkan topik yang                                                                                                                      diberikan.







13

Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Permulaan/
Mencungkil Idea
 (5 minit)

Banjir

  • Guru mengemukakan beberapa soalan berikutan dengan banjir.

a. Pernahkah kamu membaca berita tentang banjir?

b. Apakah punca-punca berlakunya banjir?


  • Murid menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

Strategi/
Teknik:
Soaljawab




Menstruktur/
Menstruktur Semula

Langkah 1
(15 Minit)

Awas, Banjir (petikan Berita) buku teks m/s 59

  • Guru meminta murid membaca berita dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks berita.

  • Murid membaca petikan berita secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.


Strategi/
Teknik:
Perbincangan dan Soaljawab

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati


Langkah 2
(10 Minit)

Mengenalpasti mesej dan arahan yang terdapat dalam petikan berita.

  • Guru menerangkan mesej dan contoh-contoh arahan yang terdapat dalam petikan berita.

  • Guru meminta murid menyenaraikan arahan-arahan yang terdapat dalam petikan berita yang telah dibaca.


  • Murid mendengar penerangan guru.

  • Murid menyenaraikan arahan-arahan yang terdapat dalam petikan berita yang telah dibaca secara individu.

Strategi/
Teknik:
Penerangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati









14

Langkah 3
(15 Minit)

Menyenaraikan ayat perintah yang terdapat pada arahan-arahan dalam petikan berita.

  • Guru mengagihkan murid kepada beberapa kumpulan perbincangan.

  • Guru memberi penerangan dan meminta ketua kumpulan melaporkan hasil perbincangan.


  • Murid berbincang dalam kumpulan.

  • Ketua kumpulan melaporkan hasil perbincangan.

Strategi/
Teknik:
Perbincangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati


Aplikasi Idea
(10 Minit)

Menulis 5 ayat perintah lain berdasarkan situasi dan petikan berita.

Aktiviti Pengukuhan

(Lembaran Kerja) - Tulis karangan berbentuk berita tentang banjir.


  • Guru menerangkan dan membimbing murid menulis ayat perintah dalam lembaran kerja yang disediakan.



  • Murid menulis 5 ayat perintah dalam lembaran kerja yang disediakan.




Sumber Pengajaran:
Lembaran Kerja

Strategi/
Teknik:
Penerangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati


Refleksi/
Penutup
(5 Minit)


Penerapan nilai-nilai murni

Kuiz


  • Guru mengemukakan beberapa soalan kuiz untuk menerapkan nilai-nilai murni.

  • Murid menjawab soalan-soalan kuiz yang dikemukakan oleh guru.

Sumber
Pengajaran:
Soaljawab

Strategi/
Teknik:
Kognitif dan Komunikasi



Refleksi:         Objektif pengajaran dapat dicapai dengan baik. 20 daripada 25 orang murid                                   dapat menulis ayat perintah dengan baik, manakala 5 orang lagi perlu bimbingan              guru.






15
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : KONSTRUKTIVISME (2)

Tarikh/Hari                  : 16 Oktober 2012/Selasa
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 2                           : Tragedi
Masa                           : 10.30 - 11.30 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Hasil Pembelajaran     : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:

                                                i.          Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami, dilihat                                                                       atau yang dibaca.

                                                ii.          Membaca dan mengecam isi penting dan isi                                                                                     sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.

                                                iii.         Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas                                                                         dan cantik.

Pengetahuan Sedia Ada                                 : Murid pernah melihat dan membaca                                                                                                 beberapa tragedi yang berlaku seperti banjir.

Konsep                                                            : Keselamatan diri sendiri dan keluarga perlu                                                                                       diutamakan.

Bahan, Peralatan dan Bahan Sumber            : Petikan teks dari buku teks, Lembaran Kerja.

Kemahiran                                                      : 1.1     Aras 1 (i)         Berbual tentang sesuatu                                                                                                                     perkara yang dialami,                                                                                                                         dilihat atau yang dibaca.

                                                                          6.3     Aras 2 (i)         Membaca dan mengecam                                                                                                                 isi penting dan isi                                                                                                                                 sampingan daripada                                                                                                               pelbagai bahan bacaan.

                                                                          8.3     Aras 2 (i)         Menulis ayat dengan                                                                                                               tulisan berangkai                                                                                                                                 yang kemas dan cantik.








16



Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Permulaan/
Mencungkil Idea
 (5 minit)

Tragedi

  • Guru mengemukakan beberapa soalan berkaitan dengan tragedi yang pernah murid alami.

a. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyelamaykan diri?

b. Apakah kesan yang masih ada dalam ingatan selepas mengalami tragedi yang ngeri?


  • Murid menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

Strategi/
Teknik:
Soaljawab



Menstruktur/
Menstruktur Semula

Langkah 1
(15 Minit)

Tragedi (Petikan dalam buku teks m/s 61)

  • Guru meminta murid membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks petikan.

  • Murid membaca petikan teks secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.

Strategi/
Teknik:
Soaljawab

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama















17

Langkah 2
(15 Minit)

Mengenalpasti  isi penting dan isi sampingan

  • Guru menerangkan cara mengenalpasti isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan.

  • Guru meminta murid menyenaraikan isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan secara berkumpulan.

  • Guru mengarahkan salah seorang murid dari setiap kumpulan melaporkan hasil perbincangan mereka.


  • Murid mendengar penerangan guru.

  • Murid menyenaraikan isi penting dan isi sampingan yang terdapat dalam petikan secara berkumpulan.

  • Salah seorang ahli dalam kumpulan melaporkan hasil perbincangan mereka.


Strategi/
Teknik:
Perbincangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama

Langkah 3
(10 Minit)

Menyenaraikan kata berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks

  • Guru meminta murid menggaris semua perkataan berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks.

  • Guru meminta beberapa orang murid membaca perkataan berimbuhan yang telah diperolehi.



  • Murid menggaris semua perkataan berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks.

  • Beberapa orang murid membaca perkataan berimbuhan yang mereka perolehi.

Strategi/
Teknik:
Bimbingan Individu

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama













18

Aplikasi Idea
(10 Minit)

Membina ayat daripada perkataan berimbuhan awalan, akhiran dan apitan.

a. Melupakan
b. Membawa

Aktiviti Pengukuhan

Bulatkan jawapan yang paling sesuai


  • Guru mengedarkan lembaran kerja kepada semua murid.

  • Guru membimbing murid yang belum menguasai pembinaan ayat yang betul.



  • Murid membina ayat dalam lembaran kerja.




Sumber Pengajaran:
Lembaran Kerja

Strategi/
Teknik:
Bimbingan dan Penilaian

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama


Refleksi/
Penutup
(5 Minit)

Rumusan

Nilai-nilai murni
- Berwaspada


  • Guru merumus isi pelajaran dengan mengajukan beberapa soalan untuk penerapan nilai-nilai murni.

  • Apakah yang perlu kamu buat jika melihat tragedi yang ngeri menimpa jiran kamu?


  • Murid menjawab soalan guru berdasarkan pengalaman dan pengetahuan sedia ada murid.

Sumber
Pengajaran:
Soaljawab

Strategi/
Teknik:
Menjana Idea



Refleksi:         Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25 orang dapat                                     membina ayat daripada perkataan berimbuhan yang dipelajari dengan betul                                  manakala 5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.












19
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN : KONSTRUKTIVISME (3)

Tarikh/Hari                  : 17 Oktober 2012/Rabu
Kelas                           : Tahun 4 Cemerlang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tajuk                           : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Unit 3                           : Utamakan Keselamatan
Masa                           : 11.30 - 12.30 Pagi
Bil. Pelajar                   : 25 Orang

Hasil Pembelajaran     : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:

                                                i.          Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks.

                                                ii.          Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai yang                                                                      terdapat dalam teks.

                                                iii.         Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan                                                                      tajuk.

Pengetahuan Sedia Ada         : Murid pernah menyertai aktiviti gotong-royong.

Konsep                                    : Keselamatan perlu diutamakan semasa meyertai aktiviti gotong-                                                    royong.

Bahan                                      : Petikan teks, Lembaran Kerja.

Kemahiran                              : 11.2   Aras 1 (i)         Mengecam maklumat yang terdapat dalam                                                                                      teks.

                                                  11.2   Aras 1 (ii)         Menyatakan pandangan tentang mesej dan                                                                                      nilai yang terdapat dalam teks.

                                                  8.3     Aras 3 (i)         Membina ayat tunggal dan ayat majmuk                                                                                           berdasarkan tajuk.













20

Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Permulaan/
Mencungkil Idea
 (5 minit)

Gotong-royong (gambar)

  • Guru menunjukkan gambar penduduk kampung yang bergotong-royong membaiki rumah yang rosak.
  • Guru mengajukan beberapa soalan berdasarkan gambar yang disediakan.

  • Murid memerhatikan gambar sambil menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

Strategi/
Teknik:
Soaljawab



Menstruktur/
Menstruktur Semula

Langkah 1
(15 Minit)

Gotong-royong (Petikan dalam buku teks m/s 65)

  • Guru meminta murid membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul secara kelas, kumpulan dan individu.

  • Guru bersoaljawab melalui perbincangan berdasarkan teks petikan.

  • Murid membaca petikan teks secara kelas, kumpulan dan individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

  • Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.

Strategi/
Teknik:
Perbincangan dan Soaljawab

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin, Bertanggungjawab,
Bekerjasama

Langkah 2
(15 Minit)

Menyatakan mesej dan amalan baik dalam petikan teks

  • Guru membimbing murid mengecam mesej dan amalan baik dlam petikan teks.

  • Guru meminta murid menulis mesej dan amalan baik secara berpasangan.

  • Guru mengarahkan pasangan murid membentangkan hasil perbincangan mereka.


  • Murid berbincang dan menulis mesej dan amalan baik secara berpasangan.

  • Beberapa pasangan murid membentangkan hasil perbincangan mereka.


Strategi/
Teknik:
Perbincangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin, Bertanggungjawab,
Bekerjasama




21

Langkah 3
(10 Minit)

Menyenaraikan simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks

  • Guru meminta murid mengecam dan meyenaraikan simpulan bahasa dan maksudnya yang terdapat dalam petikan teks dalam buku latihan.

  • Murid menulis simpulan bahasa dan maksudnya dalam buku latihan dengan bimbingan guru.


Strategi/
Teknik:
Penerangan

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin, Bertanggungjawab,
Bekerjasama


Aplikasi Idea (10 Minit)

Membina ayat daripada simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks

Aktiviti Pengukuhan

Tuliskan maksud simpulan bahasa di bawah:

a. anak buah
b. curi tulang
c. besar hati


  • Guru mengedarkan lembaran kerja kepada semua murid.

  • Guru membimbing murid yang belum menguasai pembinaan ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa.

  • Guru membuat ayat dalam lembaran kerja.


Sumber Pengajaran:
Lembaran Kerja

Strategi/
Teknik:
Bimbingan dan Penilaian

Sikap Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin, Bertanggungjawab,
Bekerjasama

Refleksi/
Penutup
(5 Minit)

Rumusan

Penerapan nilai-nilai murni

(Bekerjasama)

  • Guru merumus isi pelajaran dan mengajukan beberapa soalan untuk penerapan nilai-nilai murni.

Apakah langkah-langkah yang perlu kamu lakukan apabila menyertai aktiviti gotong-royong?


  • Murid menjawab soalan guru berdasarkan pengalaman dan pengetahuan sedia ada.

Sumber
Pengajaran:
Soaljawab

Strategi/
Teknik:
Menjana Idea


Refleksi:         Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25 orang dapat                                     membina ayat daripada simbulan bahasa yang dipelajari dengan betul manakala                           5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
22
            1.3       LEMBARAN KERJA

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4: OBJEKTIVISME (1) DAN KONSTRUKTIVISME (1)

Bina lima (5) ayat perintah lain berdasarkan situasi dalam petikan berita yang telah dibaca.

1.
2.
3.
4.
5.

Aktiviti Pengukuhan

Tulis sebuah karangan berbentuk berita tentang ‘Banjir di Kampung Saya’. Panjang karangan hendaklah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.

















23
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4: OBJEKTIVISME (2) DAN KONSTRUKTIVISME (2)

Bina sepuluh (10) ayat dengan menggunkan perkataan-perkataan berimbuhan yang terdapat dalam buku teks yang telah kamu pelajari.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Aktiviti Pengukuhan

Soalan 1 hingga Soalan 5

Bulatkan jawapan yang paling sesuai.

1.         Puan Shira __________ mi goreng dan nasi ayam untuk anak-anaknya di gerai yang       menjual makanan itu.

            A          memesan
            B          pesanan
            C         dipesan
            D         pemesanan



24
2.         Qistina dan Rita ________ barang-barang jualan gerai mereka di atas meja.

            A          tersusun
            B          disusun
            C         bersusun
            D         menyusun

3.         Gerai Permata Biru _________ barangan perhiasan seperti rantai dan gelang tangan        yang berkualiti.

            A          jualan
            B          menjual
            C         penjual
            D         dijual

4.         Ketua pengawas mengingatkan semua murid agar tidak ________ sampah di merata-     rata tempat.    

            A          terbuang
            B          buangan
            C         dibuang
            D         membuang

5.         Yuna ________ senarai barang-barang yang diperlukan untuk menghias gerai       kumpulannya pada Hari Kantin nanti.

            A          tulisan
            B          menulis
            C         penulis
            D         penulisan



25
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4: OBJEKTIVISME (3) DAN KONSTRUKTIVISME (3)

Bina ayat dengan menggunakan simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks yang telah kamu pelajari.

1.         anak buah

            i)  ____________________________________________________________________________

            ii)


2.         curi tulang

            i)


            ii)


3.         mandi peluh

            i)         


            ii)        





26
4.         besar hati

            i)


            ii)        



Aktiviti Pengukuhan

Tuliskan maksud simpulan bahasa di bawah.

Bil
Simpulan Bahasa
Maksudnya
01
anak buah

02
curi tulang

03
mandi peluh

04
besar hati



















27
2.0       ESEI ILMIAH

PENGENALAN

Dalam konteks pengajaran, setelah ditentukan topik dan pengetahuan serta kemahiran yang akan diajar, langkah berikutnya ialah memikirkan pendekatan dan kaedah  penyampaian. Bagaimanakah pengajaran dapat dilaksanakan supaya pelajar mudah dan cepat memahaminya? Bagaimanakah sesuatu pengajaran harus dijalankan supaya dapat melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran? Mungkinkah pengajaran ini memerlukan penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dalam pengajaran seperti bahan pembelajaran berbantu komputer atau modul pembelajaran kendiri? Adakah wajar menggunakan pendekatan yang memerlukan pelajar berdikari mencari maklumat dan membina kefahaman sendiri dengan bimbangan minuman daripada guru? Ini merupakan persoalan yang perlu dijawab oleh guru dalam melaksanakan pengajarannya. Untuk menyampaikan pengajaran dengan berkesan, perlulah difikirkan pendekatan dan strategi yang sesuai supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Pemilihan pendekatan pengajaran adalah berkaitan dengan kaedah yang diaplikasi dalam pengajaran. Pemilihan kaedah pengajaran tertentu ada kaitannya dengan pembelajaran. Contohnya, jika guru menggunakan kaedah kuliah, maka pelajar hanya duduk dan mendengar penerangan guru dengan teliti. Sebaliknya jika guru menggunakan kaedah kuliah dan digabungkan dengan pembincangan kumpulan, maka pelajar akan mendengar penerangan guru dan kemudiannya berbincang dalam kumpulan. Oleh itu, pemilihan kaedah pengajaran dapat memberi gambaran sama ada sesuatu pendekatan pengajaran itu berpusatkan pelajar atau pun berpusatkan guru. Jika menggunakan pendekatan berpusatkan pelajar, pengajaran guru melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran. Oleh itu,setiap kali sebelum masuk ke dalam kelas, guru mengambil masa agak lama untuk mempertimbangkan pendekatan dan kaedah yang boleh menghasilkan pengajaran yang berkesan. Pemilihan dan perancangan guru dalam menentukan pendekatan, kaedah, teknik dan aktiviti dalam sesuatu pengajaran untuk mencapai objektif inilah yang dikatakan strategi pengajaran.   

28
KAEDAH PENGAJARAN BERPUSATKAN GURU

Strategi pengajaran berpusatkan guru merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang telah lama diamalkan dalam bilik darjah. Di bawah strategi pengajaran dan pembelajaran ini, guru memainkan peranan yang utama. Pengajaran berpusatkan guru ialah pengajaran yang melibatkan guru dengan aktif dalam penyampaian pengajaran, manakala pelajar mendengar dan menerima sahaja perkara yang disampaikan. Para pelajar lebih bersifat pasif dalam suasana pengajaran berpusatkan guru ini. Antara kaedah pangajaran berpusatkan guru ialah penerangan, demonstrasi, syarahan, pengajaran berkumpulan, pengajaran mikro, bercerita dan keseluruhan kelas.  Jika dilihat daripada sudut interaksi yang berlaku dalam pengajaran ini, didapati hubungan antara guru dengan pelajar adalah sehala sahaja, iaitu guru mengajar dan menyoal,manakala pelajar mendengar dan menjawab soalan guru. Pengajaran dalam kelas ini digerakkan oleh guru yang memainkan peranan utama.

Ciri-Ciri Kaedah Pengajaran Pembelajaran Berpusatkan Guru

1.    Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru memainkan peranan yang
penting, sedangkan murid  berperanan sebagai penonton sahaja.

2.    Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala. Guru banyak bercakap murid banyak mendengar.

3.    Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik. Murid-murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka. Guru banyak bertindak mengawal dan memberi arahan.

4.    Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.

5.    Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.


29
6.    Strategi ini mementingkan pencapaian murid berdasarkan keputusan ujian dan peperiksaan.

7.    Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta-fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal dan kurang berupaya membuat interpretasi.

8.    Interaksi antara murid adalah pasif dan sifat-sifat sosial yang positif kurang dapat  dipupuk.

9.    Mementingkan pengelolaan kaedah keseluruhan kelas. Perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat tidak dapat diberi perhatian.

10.  Di bawah strategi pemusatan guru, murid-murid menjadi kurang kreatif dan tidak berinisiatif.

KAEDAH PENGAJARAN PEMBELAJARAN BERPUSATKAN MURID

Di bawah strategi pemusatan murid, murid memainkan peranan yang penting dalam proses pembelajaran. Mengikut strategi ini, murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran mereka. Di dalam bilik darjah, guru merupakan seorang pemimpin yang membimbing murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran, sama ada secara kumpulan atau secara individu. Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran, lebih banyak masa akan diperuntukkan kepada aktiviti pembelajaran murid. Kaedah kumpulan, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalan, penyelesaian masalah, bermain, simulasi, main peranan dan sumbangsaran menjadi pertimbangan asas semasa menggunakan strategi pemusatan murid.



30
Ciri-Ciri Pengajaran Pembelajaran Berpusatkan Murid

1.     Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, murid memainkan peranan yang penting, sedangkan peranan guru merupakan pemimpin yang membimbing murid menjalankan aktiviti pembelajaran.

2.     Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah secara dua hala. Guru menggunakan kaedah menyoal untuk membimbing murid supaya berfikir dan bertindak balas dengan memberi jawapan mereka.

3.     Ciri kepimpinan guru bersifat demokratik. Murid-murid sentiasa digalakkan memberikan pendapat mereka. Guru banyak menggunakan kaedah perbincangan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

4.      Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.

5.     Perkembangan murid adalah secara menyeluruh dan seimbang dari segi intelek, rohani, sosial dan jasmani.

6.     Ujian formatif adalah ditekankan dan keputusan ujian kerap kali digunakan untuk mengkaji kelemahan-kelemahan murid.

7.     Penyampaian guru ditumpukan kepada pengajaran yang bermakna supaya murid-murid memahami fakta-fakta yang disampaikan dan mereka berupaya membuat kesimpulan.

8.     Peluang interaksi antara murid adalah banyak dan sifat-sifat sosial yang positif seperti tolong-menolong, bekerjasama dan bertolak ansur jelas dapat dipupuk.

9.     Strategi ini mementingkan pengelolaan kaedah kumpulan. Perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat diberikan perhatian.


31
10.   Di bawah strategi pemusatan murid, murid-murid menunjukkan sifat kreatif dan berinisiatif.

PERBEZAAN KAEDAH PENGAJARAN PEMBELAJARAN BERPUSATKAN GURU DAN MURID

Perbezaan kaedah pengajaran pembelajaran berpusatkan guru dan murid adalah begitu ketara. Kaedah pengajaran berpusatkan guru berbentuk pembelajaran untuk mencapai kecemerlangan dalam ujian dan peperiksaan tetapi kurang memberi penekanan terhadap mendidik, mengajar nilai murni dan perkembangan emosi. Dalam strategi berpusatkan guru, peranan guru lebih eksplisit. Guru mengarah dan mengawal murid dalam aktiviti pembelajaran yang dirancang dalam pengajarannya sementara murid hanya mendengar. Masalah utama dalam penerapan dan penggunaan kaedah mengajar oleh guru tidak dapat menarik minat pelajar. Contohnya, guru mengajar hanya menitikberatkan menghabiskan silibus berbanding aspek penghayatan dan penerapan nilai-nilai. Pelajar menjadi bosan atau tidak berminat untuk mengikuti sesuatu mata pelajaran disebabkan kurangnya pemahaman yang akan berakhir dengan kekecewaan dan kebencian terhadap mata pelajaran tersebut. Ianya berpunca daripada kurangnya penerapan pembelajaran berpusatkan pelajar.
Kaedah pengajaran berpusatkan guru adalah kaedah tradisional yang digunakan kebanyakkan guru iaitu kaedah kuliah dan kaedah penerangan terutamanya yang lebih berbentuk teori dan fakta. Ini akan membuatkan pelajar bosan dan kurang berminat untuk mengikuti pengajaran pembelajaran dalam kelas. Guru banyak menggunakan kaedah penerangan di dalam kelas (kuliah/ syarahan). Ilmu lebih berbentuk hafalan di mana guru lebih kepada pendekatan pelajar membuat nota dan hafal. Guru menggunakan pelbgai teknik pengajaran seperti demonstrasi, soalan-soalan, latihan dan latih tubi, ulasan pengajaran serta kerja rumah bagi membolehkan murid mencapai objektif pembelajaran mereka.



32
Sementara, dalam strategi berpusatkan pelajar, guru merancang persekitaran yang dapat mendorong murid berfikir serta melibatkan diri secara aktif bagi melaksanakan aktiviti pembelajaran yang dirancang oleh guru. Selain itu juga menggalakkan pelajar menghasilkan idea dan memberi pendapat.

Burden & Byrd (1994) juga berpendapat bahawa untuk memastikan objektif pengajaran guru tercapai dalam strategi pengajaran berpusatkan pelajar, guru perlu memilih kaedah, teknik dan aktiviti pembelajaran yang bersesuaian dengan pengalaman dan kemampuan pelajar-pelajarnya. Dalam pengajaran guru berperanan sebagai perancang aktiviti pembelajaran, pembimbing dan pemudah cara. Pelajar bebas berbincang secara interaktif dengan pelajar lain dan guru bagi mengeluarkan idea dan pendapat mereka tentang isi pengajaran.

            Kaedah kumpulan merupakan satu inovasi dalam strategi pengajaran pembelajaran yang berpusatkan pelajar. Kaedah kumpulan membolehkan pelajar-pelajar mengikuti pembelajaran mengikut kebolehan di samping menjalankan aktiviti pengayaan dan pemulihan mengikut keperluan masing-masing. Ini dapat memupuk semangat kerjasama dan bertimbang rasa. Perbincangan secara kumpulan di kalangan pelajar digalakkan untuk membolehkan berlakunya proses penukaran antara guru dengan pelajar. Berbeza dengan berpusatkan guru, pelajar lebih banyak bergantung kepada guru untuk memahami sesuatu topik yang diajar. Pengajaran kadangkala membosankan kerana tiada aktiviti yang melibatkaan penglibatan aktif pelajar dibuat. Guru lebih menumpukan kepada penyediaan dari segi nota yang lengkap dan kerja rumah/ latihan secara individu. Pengajaran guru banyak bergantung kepada buku teks tanpa sebarang aktiviti yang menarik.





33
Kaedah Pengajaran berpusatkan guru iaitu komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala sahaja. Persembahan pengajaran yang hanya berpusatkaan guru semata-mata memberi implikasi yang kebanyakkanya pelajar tidak melibatkan diri secara aktif sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Sewaktu P&P dijalankan, pelajar seringkali mengantuk, bermain, bersembang dan tidak menumpukan perhatian kerana pengajaran hanya satu hala sahaja tanpa melibatkan penyertaan aktif pelajar. Selain itu, didapati kaedah penyampaian objektif pengajaran seperti ini tidak begitu berkesan mungkin kerana kaedah yang kurang bersesuaian.

Kaedah berpusatkan pelajar merangkumi kaedah yang berbentuk induktif yang memerlukan murid melibatkan diri secara aktif untuk mencari maklumat bagi mencapai prinsip pengajaran yang hendak diajar. Kaedah pengajaran dalam pendekatan induktif termasuklah kaedah inkuiri, kaedah perbincangan dalam kumpulan kecil, kaedah kolaboratif atau pembelajaran koperatif. Kaedah perpusatkan pelajar dapat menggalakkan pelajar bertanggungjawab dan melibatkan diri bagi membantu mereka memahami bagaimana untuk belajar. Kaedah ini boleh dilakukan dengan mewujudkan iklim bilik darjah yang dapat memperkembangkan kreativiti pelajar, supaya pelajar dapat menyertai aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara aktif. Contohnya, komunikasi berbentuk dua hala antara guru dengan pelajar dalam aktiviti soal jawab amat sesuai digunakan apabila maklumat tidak disampaikan secara berkesan berbanding dengan strategi berpusatkan guru dan matlamatnya adalah untuk memperkembangkan kemahiran pemikiran kritis serta kreatif.
 
Kaedah pengajaran pembelajaran berpusatkan murid juga menunjukkan ciri kepimpinan guru bersifat demokratik. Berbeza dengan berpusatkan guru. Murid-murid sentiasa digalakkan memberi pendapat mereka. Guru banyak menggunakan kaedah perbincangan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan melalui aktiviti kumpulan kecil. Melalui aktiviti in murid dapat berinteraksi dan bekerjasama serta bertolak ansur untuk sampai kepada objektif pembelajaran.


34
Penyampaian pengajaran guru hanya tertumpu kepada pengajaran yang bermakna bagi membolehkan murid memahami fakta-fakta yang disampaikan serta membolehkan mereka membuat kesimpulan. Jelas betapa pentingnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti ini di mana ia dapat menggalakkan perkembangan murid dari segi intelek, rohani, jasmani dan sosial secara menyeluruh dan seimbang.

KESIMPULAN

Pengajaran merupakan satu proses yang penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu yang merangkumi aktiviti-aktiviti perbincangan, pelaksanaan, penilaian dan maklum balas. Jelas kepada kita perbezaan antara dua kaedah pengajaran pembelajaran yang telah dinyatakan tadi antara kaedah berpusatkan guru dan murid. Kaedah berpusatkan guru berlaku di mana guru mengawal keadaan dan berperanan sebagai ketua. Fokus pengajaran atau aktiviti dimonopoli oleh guru. Mengikut Brophy (1978), pendekatan ini merupakan suatu pendekatan yang mudah dirancang dan diurus. Manakala cirri-ciri strategi pemusatan guru pula ialah komunikasi sehala, murid pasif dan mendengar sahaja. Guru berperana utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Manakala di bawah strategi pemusatan murid, murid memainkan peranan penting dalam proses pembelajaran. Mengikut strategi ini, murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Di dalam bilik darjah, guru merupakan pemimpin yang membimbing murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran sama ada secara kumpulan atau individu. Interaksi dua hala yang wujud antara pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan guru mewujudkan suasana mesra dan menyediakan keadaan yang kondusif bagi pembelajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran sama ada berpusatkan guru atau berpusatkan murid, guru perlu bijak memanipulasikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran bersesuaian dengan saranan yang dikehendaki oleh pihak Kementerian Pendidikan. Strategi pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu yang berpusatkan murid adalah bagi membolehkan murid berinteraksi dan menguasai kemahiran belajar melalui pengalaman mereka sendiri. Situasi pembelajaran sedemikian dapat memberi peluang kepada murid untuk maju mengikut kadar keupayaan mereka sendiri.

35

No comments:

Post a Comment