PEMARKAHAN
|
||
1
|
BAHAN PP
|
|
2
|
ESEI
|
|
3
|
FORUM
|
|
4
|
JUMLAH
|
KPD3016: PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN
PENAKSIRAN 1
TAJUK
PORTFOLIO
|
KUMPULAN
KOHORT 4 SESI 2012/2013
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TEL
|
ZAINUN BINTI AMAT
|
D061754
|
0143510530
|
NAMA TUTOR E-LEARNING: ABU BAKAR BIN
YUSUF
TARIKH SERAH: 01 DISEMBER 2012
ISI
KANDUNGAN HALAMAN
1.0 BAHAN
PENGAJARAN PEMBELAJARAN 1
1.1 Pengetahuan,
Fakta, Konsep dan Generalisasi 2
1.2 Rancangan
Pengajaran Harian 3
1.3 Satu
Set Lembaran Kerja 23
2.0 ESEI
ILMIAH 28
3.0 FORUM
E-LEARNING 36
BIBLIOGRAFI
1.0 BAHAN PENGAJARAN PEMBELAJARAN
Sebahagian
besar kandungan kurikulum sesuatu mata pelajarn termasuklah pengetahuan dan
kemahiran dalam sesuatu mata pelajaran atau topik. Pengetahuan dan kefahaman
seseorang interpretasi peribadi seseorang.
Di antara jenis dan hierarki
pengetahuan mengikut Bloom (1956)
adalah:
i) Fakta adalah merupakan dakwaan yang
boleh dibuktikan tentang elemen tertentu dalam dunia
ini berdasarkan pemerhatian beberapa orang yang arif seperti mengetahui nama orang, tempat, tarikh dan ukuran.
ii) Konsep pula idea am yang mewakili
sekumpulan orang, benda, tingkahlaku, kejadian atau
perhubungan yang mempunyai ciri-ciri sepunya. Contohnya konsep tingkahlaku dalam sahsiah.
iii) Generalisasi adalah merupakan
pernyataan yang memperihal dan menerangkan perhubungan
antara dua atau lebih konsep. Contohnya seseorang itu akan menunjukkan sama ada mempunyai tingkahlaku
yang positif atau negatif.
1
1.1 Pengetahuan fakta, konsep dan
generalisasi
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu Tahun
4
Topik : Awas Banjir,
Tragedi dan Utamakan Keselamatan
Tema : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
|
Pengetahuan
|
||
Fakta
|
Konsep
|
Generalisasi
|
|
Unit 1
(Awas Banjir)
Jenis-jenis ayat - Ayat Perintah
|
·
Membincangkan
salah satu jenis ayat iaitu Ayat Perintah
·
Mengenalpasti
beberapa contoh Ayat Perintah dengan merujuk topik ‘ Awas, Banjir.
|
·
Mengenalpasti
konsep Ayat Perintah dengan lebih jelas di kalangan murid
·
Membantu murid
memahami konsep Ayat Perintah dalam konteks pertuturan seharian dan
penggunaan Ayat Perintah dalam
komunikasi.
|
·
Memahami konsep
Sintaksis dan konsep jenis-jenis ayat dengan lebih general dan memfokuskan
kepada konsep Ayat Tanya dalam Bahasa Melayu.
|
Unit 2
(Tragedi)
Imbuhan
|
·
Membincangkan
beberapa bentuk-bentuk imbuhan iaitu awalan, akhiran, dan apitan.
·
Mengenalpasti
beberapa contoh imbuhan dengan merujuk topik ‘ Tragedi’
|
·
Mengenalpasti
konsep penggunaan imbuhan dengan lebih
jelas di kalangan murid
·
Membantu murid
memahami konsep penggunaan dalam konteks pertuturan seharian dan penggunaanya
dalam berkomunikasi.
|
·
Memahami konsep morfologi bentuk-bentuk imbuhan
dengan lebih general dan memfokuskan nya dalam Bahasa Melayu.
|
2
Unit 3
(Utamakan Keselamatan) –
Simpulan Bahasa
|
·
Membincangkan beberapa contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
·
Mengenalpasti beberapa contoh simpulan bahasa dengan merujuk kepada
topik ‘ utamakan Keselamatan.
|
·
Mengenalpasti dan mengetahui konsep penggunaan simpulan bahasa dan maksudnya dengan
lebih jelas di kalangan murid
·
Membantu murid memahami konsep penggunaan simpulan bahasa dalam konteks
pertuturan seharian dan penggunaannya dalam berkomunikasi.
|
·
Memahami konsep Morfologi dan konsep pengunaan sinpulan bahasa dan
maksudnya dengan lebih general serta
memfokuskan kepada kata arah Bahasa Melayu
|
1.2 RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN: OBJEKTIVISME DAN KONSTRUKTIVISME
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: OBJEKTIVISME (1)
Tarikh/Hari : 15 Oktober 2012/Isnin
Kelas : Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
1 : Awas, Banjir
Masa : 8.10 - 9.10 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Objektif : Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat:
i. Menyalurkan arahan serta pesanan yang
diterima kepada orang lain
dengan jelas dan tepat.
ii. Membaca dan menyatakan fakta yang
terdapat dalam teks.
iii. Menulis perkataan dan pelbagai jenis
ayat berdasarkan topik yang
diberikan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah
mendengar, membaca dan menyaksikan berita tentang banjir.
3
Konsep :
Mengambil langkah yang bijak semasa dilanda malapetaka seperti banjir.
Bahan :
Petikan berita dalam buku teks, Lembaran Kerja.
Nilai :
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati..
Kemahiran : 1.3 Aras
3 (i) Menyalurkan arahan serta
pesanan yang diterima
kepada orang lain dengan jelas dan tepat.
4.2 Aras
3 (i) Membaca dan menyatakan fakta
yang terdapat dalam teks.
5.1 Aras
3 (i) Menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat berdasarkan
topik yang diberikan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Banjir
|
a. Pernahkah kamu
membaca berita tentang banjir?
b. Apakah
punca-punca berlakunya banjir?
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Kognitif
dan Komunikasi
|
Perkembangan
Langkah 1
(15 Minit)
|
Awas, Banjir (petikan Berita) buku teks m/s 59
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kaedah
Pengajaran:
Perbincangan dan Soaljawab
Kemahiran:
Mentafsir
|
4
Langkah 2
(10 Minit)
|
Mengenalpasti mesej dan arahan yang terdapat dalam
petikan berita.
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kaedah
Pengajaran:
Penerangan
Kemahiran:
Menjana Idea
|
Langkah 3
(15 Minit)
|
Menyenaraikan
ayat perintah yang terdapat pada arahan-arahan dalam petikan berita.
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Petikan Berita
Kaedah
Pengajaran:
Perbincangan
Kemahiran:
Menjana Idea dan
Komunikasi
|
Langkah 4
(10 Minit)
|
Menulis 5 ayat perintah lain berdasarkan situasi dan
petikan berita.
Aktiviti Pengukuhan
(Lembaran
Kerja) - Tulis karangan berbentuk berita
tentang banjir.
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja
Kaedah
Pengajaran:
Penerangan
Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatan dengan
pengetahuan sedia ada
|
5
Penutup
(5 Minit)
|
Penerapan nilai-nilai murni
Kuiz
|
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi
|
Refleksi: Objektif pengajaran dapat dicapai dengan baik. 20 daripada
25 orang murid dapat menulis ayat perintah dengan
baik, manakala 5 orang lagi perlu bimbingan guru.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: OBJEKTIVISME (2)
Tarikh/Hari : 16 Oktober 2012/Selasa
Kelas :
Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
2 : Tragedi
Masa : 10.30 - 11.30 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Objektif : Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat:
i. Berbual tentang sesuatu perkara yang
dialami, dilihat atau yang
dibaca.
ii. Membaca dan mengecam isi penting dan
isi sampingan
daripada pelbagai bahan bacaan.
iii. Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah melihat
dan membaca beberapa tragedi yang berlaku seperti banjir.
Konsep :
Keselamatan diri sendiri dan keluarga perlu diutamakan.
Bahan :
Petikan teks dari buku teks, Lembaran Kerja.
Nilai :
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama.
6
Kemahiran : 1.1 Aras
1 (i) Berbual tentang sesuatu
perkara yang dialami,
dilihat atau yang dibaca.
6.3 Aras
2 (i) Membaca dan mengecam isi
penting dan
isi sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.
8.3 Aras
2 (i) Menulis ayat dengan tulisan
berangkai yang
kemas dan cantik.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Tragedi
|
a. Apakah
langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyelamaykan diri?
b. Apakah kesan
yang masih ada dalam ingatan selepas mengalami tragedi yang ngeri?
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Kognitif
dan Komunikasi
|
Perkembangan
Langkah 1
(15 Minit)
|
Tragedi (Petikan dalam buku teks m/s 61)
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatan dengan
pengalaman sedia ada
|
7
Langkah 2
(15 Minit)
|
Mengenalpasti
isi penting dan isi sampingan
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kaedah
Pengajaran:
Perbincangan
Kemahiran:
Menjana Idea, Mengenalpasti isi
penting dan isi sampingan
|
Langkah 3
(10 Minit)
|
Menyenaraikan
kata berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Petikan Teks
Kaedah
Pengajaran:
Bimbingan Individu
Kemahiran:
Komunikasi dan
Interpersonal
|
8
Langkah 4
(10 Minit)
|
Membina ayat daripada perkataan
berimbuhan awalan, akhiran dan apitan.
a. Melupakan
b. Membawa
Aktiviti Pengukuhan
Bulatkan jawapan yang paling sesuai
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja
Kaedah
Pengajaran:
Bimbingan dan Penilaian
Kemahiran:
Menjana Idea
|
Penutup
(5 Minit)
|
Rumusan
Nilai-nilai murni
-
Berwaspada
|
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Menjana Idea
|
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25
orang dapat membina ayat daripada perkataan
berimbuhan yang dipelajari dengan betul manakala
5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
9
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: OBJEKTIVISME (3)
Tarikh/Hari : 17 Oktober 2012/Rabu
Kelas : Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
3 : Utamakan
Keselamatan
Masa : 11.30 - 12.30 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Objektif : Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat:
i. Mengecam maklumat yang terdapat dalam
teks.
ii. Menyatakan pandangan tentang mesej dan
nilai yang terdapat
dalam teks.
iii. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah menyertai
aktiviti gotong-royong.
Konsep :
Keselamatan perlu diutamakan semasa meyertai aktiviti gotong- royong.
Bahan : Petikan
teks, Lembaran Kerja.
Nilai : Berdisiplin,
Bertanggungjawab,Bekerjasama.
Kemahiran : 11.2 Aras
1 (i) Mengecam maklumat yang terdapat
dalam teks.
11.2 Aras
1 (ii) Menyatakan pandangan
tentang mesej dan nilai
yang terdapat dalam teks.
8.3 Aras
3 (i) Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan
tajuk.
10
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Gotong-royong (gambar)
|
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Kognitif dan Komunikasi
|
Perkembangan
Langkah 1
(15 Minit)
|
Gotong-royong (Petikan dalam buku teks m/s 65)
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kaedah
Pengajaran:
Perbincangan dan Soaljawab
Kemahiran:
Mengaitkan isu keselamatn dengan
pengalaman sedia ada
|
Langkah 2
(15 Minit)
|
Menyatakan mesej dan amalan baik dalam petikan teks
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku
Teks
Kaedah
Pengajaran:
Perbincangan
Kemahiran:
Menjana Idea, Mengenalpasti mesej dan amalan baik.
|
11
Langkah 3
(10 Minit)
|
Menyenaraikan
simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Buku Teks, Buku Latihan
Kaedah
Pengajaran:
Penerangan
Kemahiran:
Menjana idea
|
Langkah 4
(10 Minit)
|
Membina ayat daripada simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks
Aktiviti Pengukuhan
Tuliskan
maksud simpulan bahasa di bawah:
a. anak
buah
b. curi
tulang
c. besar
hati
|
|
|
Alat
Bantu Mengajar:
Lembaran Kerja
Kaedah
Pengajaran:
Bimbingan dan Penilaian
Kemahiran:
Menjana idea
|
Penutup
(5 Minit)
|
Rumusan
Penerapan nilai-nilai murni
(Bekerjasama)
|
Apakah langkah-langkah yang perlu
kamu lakukan apabila menyertai aktiviti gotong-royong?
|
|
Kaedah
Pengajaran:
Soaljawab
Kemahiran:
Menjana Idea
|
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25
orang dapat membina ayat daripada simbulan
bahasa yang dipelajari dengan betul manakala 5
orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
12
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: KONSTRUKTIVISME (1)
Tarikh/Hari : 15 Oktober 2012/Isnin
Kelas : Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
1 : Awas, Banjir
Masa : 8.10 - 9.10 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Hasil
Pembelajaran : Di akhir sesi
pembelajaran ini, murid dapat:
i. Menyalurkan arahan serta pesanan yang
diterima kepada orang lain
dengan jelas dan tepat.
ii. Membaca dan menyatakan fakta yang
terdapat dalam teks.
iii. Menulis perkataan dan pelbagai jenis
ayat berdasarkan topik yang
diberikan.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid pernah mendengar, membaca dan menyaksikan berita tentang banjir.
Konsep :
Mengambil langkah yang bijak semasa dilanda malapetaka seperti banjir.
Bahan, Peralatan dan Bahan Sumber : Petikan berita dalam buku teks,
Lembaran Kerja.
Kemahiran : 1.3 Aras 3 (i) Menyalurkan
arahan serta pesanan
yang diterima kepada
orang lain dengan jelas dan
tepat.
4.2 Aras
3 (i) Membaca dan menyatakan fakta
yang terdapat dalam teks.
5.1 Aras
3 (i) Menulis perkataan dan pelbagai
jenis ayat berdasarkan
topik yang diberikan.
13
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil Idea
(5 minit)
|
Banjir
|
a. Pernahkah kamu
membaca berita tentang banjir?
b. Apakah
punca-punca berlakunya banjir?
|
|
Strategi/
Teknik:
Soaljawab
|
Menstruktur/
Menstruktur Semula
Langkah 1
(15 Minit)
|
Awas, Banjir (petikan Berita) buku teks m/s 59
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Perbincangan dan Soaljawab
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati
|
Langkah 2
(10 Minit)
|
Mengenalpasti mesej dan arahan yang terdapat dalam
petikan berita.
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Penerangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati
|
14
Langkah 3
(15 Minit)
|
Menyenaraikan
ayat perintah yang terdapat pada arahan-arahan dalam petikan berita.
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Perbincangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati
|
Aplikasi Idea
(10 Minit)
|
Menulis 5 ayat perintah lain berdasarkan situasi dan
petikan berita.
Aktiviti Pengukuhan
(Lembaran
Kerja) - Tulis karangan berbentuk berita
tentang banjir.
|
|
|
Sumber
Pengajaran:
Lembaran Kerja
Strategi/
Teknik:
Penerangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Tolong Menolong, Berhati-hati
|
Refleksi/
Penutup
(5 Minit)
|
Penerapan nilai-nilai murni
Kuiz
|
|
|
Sumber
Pengajaran:
Soaljawab
Strategi/
Teknik:
Kognitif dan Komunikasi
|
Refleksi: Objektif pengajaran dapat dicapai dengan baik. 20 daripada
25 orang murid dapat menulis ayat perintah dengan
baik, manakala 5 orang lagi perlu bimbingan guru.
15
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: KONSTRUKTIVISME (2)
Tarikh/Hari : 16 Oktober 2012/Selasa
Kelas : Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
2 : Tragedi
Masa : 10.30 - 11.30 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Hasil
Pembelajaran : Di akhir sesi
pembelajaran ini, murid dapat:
i. Berbual tentang sesuatu perkara yang
dialami, dilihat atau yang
dibaca.
ii. Membaca dan mengecam isi penting dan
isi sampingan
daripada pelbagai bahan bacaan.
iii. Menulis ayat dengan tulisan berangkai
yang kemas dan cantik.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid pernah melihat dan membaca beberapa tragedi yang berlaku seperti banjir.
Konsep :
Keselamatan diri sendiri dan keluarga perlu diutamakan.
Bahan, Peralatan dan Bahan Sumber : Petikan teks dari buku teks,
Lembaran Kerja.
Kemahiran : 1.1 Aras 1 (i) Berbual
tentang sesuatu perkara
yang dialami, dilihat
atau yang dibaca.
6.3 Aras
2 (i) Membaca dan mengecam isi
penting dan isi sampingan
daripada pelbagai bahan bacaan.
8.3 Aras
2 (i) Menulis ayat dengan tulisan
berangkai yang
kemas dan cantik.
16
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil Idea
(5 minit)
|
Tragedi
|
a. Apakah
langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyelamaykan diri?
b. Apakah kesan
yang masih ada dalam ingatan selepas mengalami tragedi yang ngeri?
|
|
Strategi/
Teknik:
Soaljawab
|
Menstruktur/
Menstruktur Semula
Langkah 1
(15 Minit)
|
Tragedi (Petikan dalam buku teks m/s 61)
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Soaljawab
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada, Prihatin, Bekerjasama
|
17
Langkah 2
(15 Minit)
|
Mengenalpasti
isi penting dan isi sampingan
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Perbincangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada,
Prihatin, Bekerjasama
|
Langkah 3
(10 Minit)
|
Menyenaraikan
kata berimbuhan yang terdapat dalam petikan teks
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Bimbingan Individu
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada,
Prihatin, Bekerjasama
|
18
Aplikasi Idea
(10 Minit)
|
Membina ayat daripada perkataan
berimbuhan awalan, akhiran dan apitan.
a. Melupakan
b. Membawa
Aktiviti Pengukuhan
Bulatkan jawapan yang paling sesuai
|
|
|
Sumber
Pengajaran:
Lembaran Kerja
Strategi/
Teknik:
Bimbingan dan Penilaian
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berwaspada,
Prihatin, Bekerjasama
|
Refleksi/
Penutup
(5 Minit)
|
Rumusan
Nilai-nilai murni
-
Berwaspada
|
|
|
Sumber
Pengajaran:
Soaljawab
Strategi/
Teknik:
Menjana Idea
|
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25
orang dapat membina ayat daripada perkataan
berimbuhan yang dipelajari dengan betul manakala
5 orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
19
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
: KONSTRUKTIVISME (3)
Tarikh/Hari : 17 Oktober 2012/Rabu
Kelas : Tahun 4 Cemerlang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Sentiasa Berhemat
Kita Selamat
Unit
3 : Utamakan
Keselamatan
Masa : 11.30 - 12.30 Pagi
Bil.
Pelajar : 25 Orang
Hasil
Pembelajaran : Di akhir sesi
pembelajaran ini, murid dapat:
i. Mengecam maklumat yang terdapat dalam
teks.
ii. Menyatakan pandangan tentang mesej dan
nilai yang terdapat
dalam teks.
iii. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah menyertai
aktiviti gotong-royong.
Konsep :
Keselamatan perlu diutamakan semasa meyertai aktiviti gotong- royong.
Bahan : Petikan
teks, Lembaran Kerja.
Kemahiran : 11.2 Aras
1 (i) Mengecam maklumat yang
terdapat dalam teks.
11.2 Aras
1 (ii) Menyatakan pandangan
tentang mesej dan nilai
yang terdapat dalam teks.
8.3 Aras
3 (i) Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan
tajuk.
20
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil Idea
(5 minit)
|
Gotong-royong (gambar)
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Soaljawab
|
Menstruktur/
Menstruktur Semula
Langkah 1
(15 Minit)
|
Gotong-royong (Petikan dalam buku teks m/s 65)
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Perbincangan dan Soaljawab
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin,
Bertanggungjawab,
Bekerjasama
|
Langkah 2
(15 Minit)
|
Menyatakan mesej dan amalan baik dalam petikan teks
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Perbincangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin,
Bertanggungjawab,
Bekerjasama
|
21
Langkah 3
(10 Minit)
|
Menyenaraikan
simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks
|
|
|
Strategi/
Teknik:
Penerangan
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin,
Bertanggungjawab,
Bekerjasama
|
Aplikasi Idea (10 Minit)
|
Membina ayat daripada simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks
Aktiviti Pengukuhan
Tuliskan
maksud simpulan bahasa di bawah:
a. anak
buah
b. curi
tulang
c. besar
hati
|
|
|
Sumber
Pengajaran:
Lembaran Kerja
Strategi/
Teknik:
Bimbingan dan Penilaian
Sikap
Saintifik dan Nilai Murni:
Berdisiplin,
Bertanggungjawab,
Bekerjasama
|
Refleksi/
Penutup
(5 Minit)
|
Rumusan
Penerapan nilai-nilai murni
(Bekerjasama)
|
Apakah langkah-langkah yang perlu
kamu lakukan apabila menyertai aktiviti gotong-royong?
|
|
Sumber
Pengajaran:
Soaljawab
Strategi/
Teknik:
Menjana Idea
|
Refleksi: Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. 20 daripada 25
orang dapat membina ayat daripada simbulan
bahasa yang dipelajari dengan betul manakala 5
orang murid lagi perlu bimbingan dari guru.
22
1.3 LEMBARAN
KERJA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
TAHUN 4: OBJEKTIVISME (1) DAN KONSTRUKTIVISME (1)
Bina
lima (5) ayat perintah lain berdasarkan situasi dalam petikan berita yang telah
dibaca.
1.
2.
3.
4.
5.
Aktiviti
Pengukuhan
Tulis
sebuah karangan berbentuk berita tentang ‘Banjir di Kampung Saya’. Panjang
karangan hendaklah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
23
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
TAHUN 4: OBJEKTIVISME (2) DAN KONSTRUKTIVISME (2)
Bina
sepuluh (10) ayat dengan menggunkan perkataan-perkataan berimbuhan yang terdapat
dalam buku teks yang telah kamu pelajari.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Aktiviti
Pengukuhan
Soalan 1 hingga Soalan 5
Bulatkan
jawapan yang paling sesuai.
1. Puan Shira __________ mi goreng dan
nasi ayam untuk anak-anaknya di gerai yang menjual
makanan itu.
A memesan
B pesanan
C dipesan
D pemesanan
24
2. Qistina dan Rita ________ barang-barang
jualan gerai mereka di atas meja.
A tersusun
B disusun
C bersusun
D menyusun
3. Gerai Permata Biru _________ barangan
perhiasan seperti rantai dan gelang tangan yang
berkualiti.
A jualan
B menjual
C penjual
D dijual
4. Ketua pengawas mengingatkan semua murid
agar tidak ________ sampah di merata- rata
tempat.
A terbuang
B buangan
C dibuang
D membuang
5. Yuna ________ senarai barang-barang
yang diperlukan untuk menghias gerai kumpulannya
pada Hari Kantin nanti.
A tulisan
B menulis
C penulis
D penulisan
25
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
TAHUN 4: OBJEKTIVISME (3) DAN KONSTRUKTIVISME (3)
Bina
ayat dengan menggunakan simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan teks yang
telah kamu pelajari.
1. anak buah
i)
____________________________________________________________________________
ii)
2. curi tulang
i)
ii)
3. mandi peluh
i)
ii)
26
4. besar hati
i)
ii)
Aktiviti
Pengukuhan
Tuliskan
maksud simpulan bahasa di bawah.
Bil
|
Simpulan
Bahasa
|
Maksudnya
|
01
|
anak
buah
|
|
02
|
curi
tulang
|
|
03
|
mandi
peluh
|
|
04
|
besar
hati
|
27
2.0 ESEI ILMIAH
PENGENALAN
Dalam
konteks pengajaran, setelah ditentukan topik dan pengetahuan serta kemahiran
yang akan diajar, langkah berikutnya ialah memikirkan pendekatan dan
kaedah penyampaian. Bagaimanakah
pengajaran dapat dilaksanakan supaya pelajar mudah dan cepat memahaminya?
Bagaimanakah sesuatu pengajaran harus dijalankan supaya dapat melibatkan
pelajar secara aktif dalam pembelajaran? Mungkinkah pengajaran ini memerlukan
penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dalam pengajaran seperti bahan
pembelajaran berbantu komputer atau modul pembelajaran kendiri? Adakah wajar
menggunakan pendekatan yang memerlukan pelajar berdikari mencari maklumat dan
membina kefahaman sendiri dengan bimbangan minuman daripada guru? Ini merupakan
persoalan yang perlu dijawab oleh guru dalam melaksanakan pengajarannya. Untuk
menyampaikan pengajaran dengan berkesan, perlulah difikirkan pendekatan dan
strategi yang sesuai supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.
Pemilihan
pendekatan pengajaran adalah berkaitan dengan kaedah yang diaplikasi dalam
pengajaran. Pemilihan kaedah pengajaran tertentu ada kaitannya dengan
pembelajaran. Contohnya, jika guru menggunakan kaedah kuliah, maka pelajar
hanya duduk dan mendengar penerangan guru dengan teliti. Sebaliknya jika guru
menggunakan kaedah kuliah dan digabungkan dengan pembincangan kumpulan, maka
pelajar akan mendengar penerangan guru dan kemudiannya berbincang dalam
kumpulan. Oleh itu, pemilihan kaedah pengajaran dapat memberi gambaran sama ada
sesuatu pendekatan pengajaran itu berpusatkan pelajar atau pun berpusatkan
guru. Jika menggunakan pendekatan berpusatkan pelajar, pengajaran guru
melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran. Oleh itu,setiap kali
sebelum masuk ke dalam kelas, guru mengambil masa agak lama untuk
mempertimbangkan pendekatan dan kaedah yang boleh menghasilkan pengajaran yang
berkesan. Pemilihan dan perancangan guru dalam menentukan pendekatan, kaedah,
teknik dan aktiviti dalam sesuatu pengajaran untuk mencapai objektif inilah
yang dikatakan strategi pengajaran.
28
KAEDAH PENGAJARAN
BERPUSATKAN GURU
Strategi
pengajaran berpusatkan guru merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang
telah lama diamalkan dalam bilik darjah. Di bawah strategi pengajaran dan
pembelajaran ini, guru memainkan peranan yang utama. Pengajaran berpusatkan
guru ialah pengajaran yang melibatkan guru dengan aktif dalam penyampaian
pengajaran, manakala pelajar mendengar dan menerima sahaja perkara yang
disampaikan. Para pelajar lebih bersifat pasif dalam suasana pengajaran
berpusatkan guru ini. Antara kaedah pangajaran berpusatkan guru ialah
penerangan, demonstrasi, syarahan, pengajaran berkumpulan, pengajaran mikro,
bercerita dan keseluruhan kelas. Jika
dilihat daripada sudut interaksi yang berlaku dalam pengajaran ini, didapati
hubungan antara guru dengan pelajar adalah sehala sahaja, iaitu guru mengajar
dan menyoal,manakala pelajar mendengar dan menjawab soalan guru. Pengajaran
dalam kelas ini digerakkan oleh guru yang memainkan peranan utama.
Ciri-Ciri
Kaedah Pengajaran Pembelajaran Berpusatkan Guru
1.
Dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru memainkan peranan yang
penting, sedangkan
murid berperanan sebagai penonton
sahaja.
2.
Komunikasi
dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala. Guru banyak bercakap
murid banyak mendengar.
3.
Ciri
kepimpinan guru bersifat autokratik. Murid-murid tidak berpeluang menyumbangkan
pendapat mereka. Guru banyak bertindak mengawal dan memberi arahan.
4.
Strategi
pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran
guru.
5.
Penyebaran
ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau
perkembangan emosi.
29
6.
Strategi
ini mementingkan pencapaian murid berdasarkan keputusan ujian dan peperiksaan.
7.
Teknik
mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta-fakta secara menghafal.
Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal dan kurang berupaya
membuat interpretasi.
8.
Interaksi
antara murid adalah pasif dan sifat-sifat sosial yang positif kurang dapat dipupuk.
9.
Mementingkan
pengelolaan kaedah keseluruhan kelas. Perbezaan murid dari segi kebolehan dan
minat tidak dapat diberi perhatian.
10.
Di
bawah strategi pemusatan guru, murid-murid menjadi kurang kreatif dan tidak
berinisiatif.
KAEDAH
PENGAJARAN PEMBELAJARAN BERPUSATKAN MURID
Di bawah strategi pemusatan
murid, murid memainkan peranan yang penting dalam proses pembelajaran. Mengikut
strategi ini, murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam
aktiviti pembelajaran mereka. Di dalam bilik darjah, guru merupakan seorang
pemimpin yang membimbing murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran, sama
ada secara kumpulan atau secara individu. Di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, lebih banyak masa akan diperuntukkan kepada aktiviti pembelajaran
murid. Kaedah kumpulan, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalan, penyelesaian
masalah, bermain, simulasi, main peranan dan sumbangsaran menjadi pertimbangan
asas semasa menggunakan strategi pemusatan murid.
30
Ciri-Ciri
Pengajaran Pembelajaran Berpusatkan Murid
1.
Dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran, murid memainkan peranan yang penting,
sedangkan peranan guru merupakan pemimpin yang membimbing murid menjalankan
aktiviti pembelajaran.
2.
Komunikasi
dan interaksi di antara guru dan murid adalah secara dua hala. Guru menggunakan
kaedah menyoal untuk membimbing murid supaya berfikir dan bertindak balas
dengan memberi jawapan mereka.
3.
Ciri
kepimpinan guru bersifat demokratik. Murid-murid sentiasa digalakkan memberikan
pendapat mereka. Guru banyak menggunakan kaedah perbincangan dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
4.
Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih
mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.
5.
Perkembangan
murid adalah secara menyeluruh dan seimbang dari segi intelek, rohani, sosial
dan jasmani.
6.
Ujian
formatif adalah ditekankan dan keputusan ujian kerap kali digunakan untuk
mengkaji kelemahan-kelemahan murid.
7.
Penyampaian
guru ditumpukan kepada pengajaran yang bermakna supaya murid-murid memahami
fakta-fakta yang disampaikan dan mereka berupaya membuat kesimpulan.
8.
Peluang
interaksi antara murid adalah banyak dan sifat-sifat sosial yang positif
seperti tolong-menolong, bekerjasama dan bertolak ansur jelas dapat dipupuk.
9.
Strategi
ini mementingkan pengelolaan kaedah kumpulan. Perbezaan murid dari segi
kebolehan dan minat diberikan perhatian.
31
10.
Di
bawah strategi pemusatan murid, murid-murid menunjukkan sifat kreatif dan
berinisiatif.
PERBEZAAN
KAEDAH PENGAJARAN PEMBELAJARAN BERPUSATKAN GURU DAN MURID
Perbezaan kaedah pengajaran
pembelajaran berpusatkan guru dan murid adalah begitu ketara. Kaedah pengajaran
berpusatkan guru berbentuk pembelajaran untuk mencapai kecemerlangan dalam
ujian dan peperiksaan tetapi kurang memberi penekanan terhadap mendidik,
mengajar nilai murni dan perkembangan emosi. Dalam strategi berpusatkan guru,
peranan guru lebih eksplisit. Guru mengarah dan mengawal murid dalam aktiviti
pembelajaran yang dirancang dalam pengajarannya sementara murid hanya
mendengar. Masalah utama dalam penerapan dan penggunaan kaedah mengajar oleh
guru tidak dapat menarik minat pelajar. Contohnya, guru mengajar hanya
menitikberatkan menghabiskan silibus berbanding aspek penghayatan dan penerapan
nilai-nilai. Pelajar menjadi bosan atau tidak berminat untuk mengikuti sesuatu
mata pelajaran disebabkan kurangnya pemahaman yang akan berakhir dengan
kekecewaan dan kebencian terhadap mata pelajaran tersebut. Ianya berpunca
daripada kurangnya penerapan pembelajaran berpusatkan pelajar.
Kaedah
pengajaran berpusatkan guru adalah kaedah tradisional yang digunakan
kebanyakkan guru iaitu kaedah kuliah dan kaedah penerangan terutamanya yang
lebih berbentuk teori dan fakta. Ini akan membuatkan pelajar bosan dan kurang
berminat untuk mengikuti pengajaran pembelajaran dalam kelas. Guru banyak
menggunakan kaedah penerangan di dalam kelas (kuliah/ syarahan). Ilmu lebih
berbentuk hafalan di mana guru lebih kepada pendekatan pelajar membuat nota dan
hafal. Guru menggunakan pelbgai teknik pengajaran seperti demonstrasi,
soalan-soalan, latihan dan latih tubi, ulasan pengajaran serta kerja rumah bagi
membolehkan murid mencapai objektif pembelajaran mereka.
32
Sementara,
dalam strategi berpusatkan pelajar, guru merancang persekitaran yang dapat
mendorong murid berfikir serta melibatkan diri secara aktif bagi melaksanakan
aktiviti pembelajaran yang dirancang oleh guru. Selain itu juga menggalakkan
pelajar menghasilkan idea dan memberi pendapat.
Burden &
Byrd (1994) juga berpendapat bahawa untuk memastikan objektif pengajaran guru
tercapai dalam strategi pengajaran berpusatkan pelajar, guru perlu memilih
kaedah, teknik dan aktiviti pembelajaran yang bersesuaian dengan pengalaman dan
kemampuan pelajar-pelajarnya. Dalam pengajaran guru berperanan sebagai
perancang aktiviti pembelajaran, pembimbing dan pemudah cara. Pelajar bebas
berbincang secara interaktif dengan pelajar lain dan guru bagi mengeluarkan
idea dan pendapat mereka tentang isi pengajaran.
Kaedah kumpulan merupakan satu inovasi dalam strategi
pengajaran pembelajaran yang berpusatkan pelajar. Kaedah kumpulan membolehkan
pelajar-pelajar mengikuti pembelajaran mengikut kebolehan di samping
menjalankan aktiviti pengayaan dan pemulihan mengikut keperluan masing-masing.
Ini dapat memupuk semangat kerjasama dan bertimbang rasa. Perbincangan secara
kumpulan di kalangan pelajar digalakkan untuk membolehkan berlakunya proses
penukaran antara guru dengan pelajar. Berbeza dengan berpusatkan guru, pelajar
lebih banyak bergantung kepada guru untuk memahami sesuatu topik yang diajar.
Pengajaran kadangkala membosankan kerana tiada aktiviti yang melibatkaan
penglibatan aktif pelajar dibuat. Guru lebih menumpukan kepada penyediaan dari
segi nota yang lengkap dan kerja rumah/ latihan secara individu. Pengajaran
guru banyak bergantung kepada buku teks tanpa sebarang aktiviti yang menarik.
33
Kaedah
Pengajaran berpusatkan guru iaitu komunikasi dan interaksi di antara guru dan
murid adalah sehala sahaja. Persembahan pengajaran yang hanya berpusatkaan guru
semata-mata memberi implikasi yang kebanyakkanya pelajar tidak melibatkan diri
secara aktif sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Sewaktu
P&P dijalankan, pelajar seringkali mengantuk, bermain, bersembang dan tidak
menumpukan perhatian kerana pengajaran hanya satu hala sahaja tanpa melibatkan
penyertaan aktif pelajar. Selain itu, didapati kaedah penyampaian objektif
pengajaran seperti ini tidak begitu berkesan mungkin kerana kaedah yang kurang
bersesuaian.
Kaedah
berpusatkan pelajar merangkumi kaedah yang berbentuk induktif yang memerlukan
murid melibatkan diri secara aktif untuk mencari maklumat bagi mencapai prinsip
pengajaran yang hendak diajar. Kaedah pengajaran dalam pendekatan induktif
termasuklah kaedah inkuiri, kaedah perbincangan dalam kumpulan kecil, kaedah
kolaboratif atau pembelajaran koperatif. Kaedah perpusatkan pelajar dapat
menggalakkan pelajar bertanggungjawab dan melibatkan diri bagi membantu mereka
memahami bagaimana untuk belajar. Kaedah ini boleh dilakukan dengan mewujudkan
iklim bilik darjah yang dapat memperkembangkan kreativiti pelajar, supaya
pelajar dapat menyertai aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara aktif.
Contohnya, komunikasi berbentuk dua hala antara guru dengan pelajar dalam
aktiviti soal jawab amat sesuai digunakan apabila maklumat tidak disampaikan
secara berkesan berbanding dengan strategi berpusatkan guru dan matlamatnya
adalah untuk memperkembangkan kemahiran pemikiran kritis serta kreatif.
Kaedah
pengajaran pembelajaran berpusatkan murid juga menunjukkan ciri kepimpinan guru
bersifat demokratik. Berbeza dengan berpusatkan guru. Murid-murid sentiasa
digalakkan memberi pendapat mereka. Guru banyak menggunakan kaedah perbincangan
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan melalui aktiviti kumpulan kecil. Melalui aktiviti in
murid dapat berinteraksi dan bekerjasama serta bertolak ansur untuk sampai
kepada objektif pembelajaran.
34
Penyampaian pengajaran guru hanya tertumpu kepada
pengajaran yang bermakna bagi membolehkan murid memahami fakta-fakta yang
disampaikan serta membolehkan mereka membuat kesimpulan. Jelas betapa
pentingnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti ini di mana ia dapat
menggalakkan perkembangan murid dari segi intelek, rohani, jasmani dan sosial
secara menyeluruh dan seimbang.
KESIMPULAN
Pengajaran
merupakan satu proses yang penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu
yang merangkumi aktiviti-aktiviti perbincangan, pelaksanaan, penilaian dan
maklum balas. Jelas kepada kita perbezaan antara dua kaedah pengajaran
pembelajaran yang telah dinyatakan tadi antara kaedah berpusatkan guru dan
murid. Kaedah berpusatkan guru berlaku di mana guru mengawal keadaan dan
berperanan sebagai ketua. Fokus pengajaran atau aktiviti dimonopoli oleh guru.
Mengikut Brophy (1978), pendekatan ini merupakan suatu pendekatan yang mudah
dirancang dan diurus. Manakala cirri-ciri strategi pemusatan guru pula ialah
komunikasi sehala, murid pasif dan mendengar sahaja. Guru berperana utama dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
Manakala di bawah strategi pemusatan murid, murid
memainkan peranan penting dalam proses pembelajaran. Mengikut strategi ini,
murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran
dan pembelajaran. Di dalam bilik darjah, guru merupakan pemimpin yang
membimbing murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran sama ada secara
kumpulan atau individu. Interaksi dua hala yang wujud antara pelajar dengan
pelajar dan pelajar dengan guru mewujudkan suasana mesra dan menyediakan
keadaan yang kondusif bagi pembelajaran.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran sama ada berpusatkan
guru atau berpusatkan murid, guru perlu bijak memanipulasikan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran bersesuaian dengan saranan yang dikehendaki oleh
pihak Kementerian Pendidikan. Strategi pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa
Melayu yang berpusatkan murid adalah bagi membolehkan murid berinteraksi dan
menguasai kemahiran belajar melalui pengalaman mereka sendiri. Situasi
pembelajaran sedemikian dapat memberi peluang kepada murid untuk maju mengikut
kadar keupayaan mereka sendiri.
35
No comments:
Post a Comment